GAJI MINIMUM SEKTOR SWASTA


PENGUMUMAN

Majlis Pengumuman Gaji Minimum Sektor Swasta akan diadakan pada 30 April 2012 di Dewan Perdana, Pusat Konvensyen Antarabangsa (PICC), Putrajaya

Pengenalan KSM

Kata-kata aluan Y.B Menteri

Tuan/ puan yang dihormati,

Salam 1Malaysia

Selaras dengan konsep “1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”, Kerajaan melalui Kementerian Sumber Manusia sedang mengkaji kemungkinan pelaksanaan gaji minimum kebangsaan untuk pekerja sektor swasta di Malaysia. Kajian ini juga selaras dengan hala tuju Kerajaan untuk merealisasikan Model Ekonomi Baru (MEB) yang berteraskan ekonomi berpendapatan tinggi dan usaha mempertingkatkan taraf hidup isirumah berpendapatan rendah.

Tidak dinafikan, masih terdapat segelintir rakyat yang hidup di bawah paras Pendapatan Garis Kemiskinan (PLI), malahan ramai pekerja yang menerima upah kurang daripada RM750 sebulan. Sebagai contoh, analisis gaji yang ditawarkan oleh majikan dalam program Fast Track KSM bagi bulan Oktober - Disember 2009, menunjukkan gaji purata pekerja tempatan seperti dalam jadual berikut: Jadual 1 : FastTrack: Gaji dan Elaun Purata Pekerja Tempatan mengikut Sub-Industri Sektor Pembuatan

Berdasarkan kiraan gaji purata bagi lima sub-sektor berkenaan iaitu Elektrik & Elektronik, Perabot, Plastik, Sarung Tangan Getah dan Tekstil, gaji pokok purata adalah RM626.76 sebulan manakala gaji kasar purata termasuk elaun-elaun tetap adalah RM762.20 sebulan.

Peningkatan kos sara hidup terutamanya harga barang keperluan harian yang semakin meningkat, golongan berpendapatan rendah ini menghadapi kesulitan untuk memenuhi keperluan hidup mereka terutamanya di kawasan bandar. Cadangan penetapan gaji minimum kebangsaan sekurang-kurangnya akan dapat mengurangkan permasalahan ini.

Namun demikian, sesetengah pihak berpendapat penetapan gaji minimum kebangsaan akan membawa kepada implikasi negatif kerana ia boleh menjejaskan kuasa pasaran (distort market forces). Pelaksanaan gaji minimum juga boleh menyebabkan ‘kehilangan’ beberapa kategori pekerjaan di peringkat rendah yang masih ada permintaan terutamanya untuk golongan yang mudah terjejas (vulnerable groups) khususnya mereka yang bekerja di luar bandar dan secara tidak langsung akan meningkatkan kadar pengangguran negara.

Sehubungan itu, Kementerian Sumber Manusia amat mengalu-alukan sebarang pandangan, pendapat, idea, cadangan dan komen yang boleh disalurkan melalui blog ini atau menerusi e-mail: gaji-minimum@mohr.gov.my bagi membantu Kerajaan dalam menggubal dasar dan strategi mengenai gaji minimum.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut berhubung dengan pelaksanaan gaji minimum, sila layari pautan gaji minimum yang disediakan.

Kerjasama tuan/ puan amat saya hargai dan didahului dengan berbanyak-banyak ucapan terima kasih.

Datuk Dr. S. Subramaniam
Menteri Sumber Manusia








Tuesday, February 9, 2010

Gaji Minimum

Gaji minimum mengikut definisi International Labour Organization (ILO) ialah upah minimum yang patut dibayar kepada pekerja untuk kerja atau perkhidmatan yang dilakukan dalam tempoh tertentu, sama ada dikira berdasarkan masa atau output, yang tidak boleh dikurangkan sama ada oleh individu atau menerusi perjanjian kolektif, dijamin oleh undang-undang dan ditetapkan bertujuan untuk menampung keperluan minimum kehidupan pekerja dan keluarganya berasaskan keadaan sosio-ekonomi sesebuah negara.

Gaji minimum kebangsaan adalah ditetapkan oleh Kerajaan atau pihak tripartite (wakil kerajaan, wakil majikan dan wakil pekerja). Ia merupakan model yang paling banyak digunakan di seluruh dunia dan terbahagi kepada 2 kategori iaitu satu kadar seragam gaji minimum kebangsaan untuk seluruh negara, atau kadar gaji minimum berbeza mengikut sektor / wilayah.

121 comments:

Anonymous said...

where's the link? dok canang buat blog mengenai gaji minimum, tp satu semua berita tak menulis ape link yg perlu dilawati

MUHAMMAD JAMLI BIN SALEHUDIN said...

Saya berkerja dengan sektor swasta selama 14 tahun dan pendapatan saya sebanyak RM 1092.Selam saya berkerja dengan sektor swasta hanya ada kenaikan 4 kali selama 14 tahun..Saya amat menyokong agar pihak kerajaan dapat campurtangan dalam sektor swasta untuk menetapkan gaji minimun sektor swasta sebanyak RM 1200..

TEMERLOH..

Anonymous said...

saya sekarang nih dah 7 tahun tamat pengajian dari institut latihan jabatan sumber manusia.Tapi baru jer sekali bayar pinjaman PTPK,ini disebabkan gaji yang diberikan oleh majikan saya terlalu kecil dan peluang untuk mendapatkan pekerjaan baru pula sangat sedikit.Bayangkanlah kelulusan Diploma hanya dibayar gaji RM850 jer tanpa elaun dan kerja lebih masa.

Anonymous said...

syarikat kami mengenakan tangga gaji mati yang mana jauh lebih rendah dari gaji pekerja kerajaan, walaupun sudah bekerja lebih dari 10 tahun tiada kenaikan jika telah mencapai tahap gaji mati.. perlu juga dikaji memberi elaun mengikut lokasi bekerja di mana pekerja di pusat bandar diberi elaun sara hidup yg lebihd ari pekerja di luar bandar.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
azie cheras said...

patut ke gaji seorang kakitangan yang memegang jawatan sebagai sumber manusia dan juga seorang akaun hanya mendapat gaji minimum sebanyak RM 1000?

Anonymous said...

patut ke gaji seorang pereka grafik (diploma)
RM 850 3 tahun bekerja pun gaji masih tak naik-naik..

putra_hgts said...

Isu gaji minima ini memang menjadi satu perkara yang tiada kesudahannya bila dibahaskan. Dipihak yang menanggung kesusahan ini menuntut segera dilaksanakan gaji minima kerana kadar gaji sekarang tidak selaras dengan kos kehidupan.
Dipihak yang satu lagi ialah pihak yang tetap menafikan akan tuntutan gaji minima. Pihak ini sengaja mencari alasan untuk tidak mengakui atau menafikan tuntutan tersebut.
Bezanya ialah...kita sebagai pekerja bawahan merasakan betapa peritnya hidup untuk menyara keluarga dengan gaji yang kecil.

Bagi mereka yang sudah bergaji 5 ribu keatas..pastinya tidak merasakan keperitan itu.

Siti Norlela Binti Mohd Tajuddin said...

saya sudah bekerja sebagai kerani pentadbiran hampir 7thn, tp sehingga kini gaji sy masih RM700.00.bantulah kami di sektor swasta,jgn hanya cakap tp smpai skrang tiada perubahan.taraf hidup semakin meningkat tp gaji kami masih tidak ada kenaikan.inikah yg di sebut2kan rakyat didahulukan..

Anonymous said...

semua barang naik mendadak tapi gaji tak naik2 org kerajaan saja yg naik adakah pekerja swasta yg macam kami tak membantu ekonomi di malaysia adakah kami pendatang bagi kerajaan,mana istilah rakyat di dahulukan yang kaya semakin kaya contohilah negara brunei,,,,

Anonymous said...

Saya dah bekerja kat sini 5 tahun,gaji sekarang RM1150.Selama bekerja kat sini kenaikan hanya RM20-RM50 setahun dan bonus setiap tahun paling banyak suku gaji bulan. Kerja kat sini mesti ada kereta (syarat utama sebab kena wat keje akaun/admin/opis boy),so anggaran sebulan belanja minimum minyak RM 390, parking kereta RM 175, makan tghari(lauk/nasi/sayur one each plus air suam) RM 145, lauk pauk/keperluan rumah/anak/diri rm 300, servis kereta RM 120, bagi mak/ayah yg dah uzur nak kerja RM 100, bayar pinjaman pelajaran RM 50-100(selalu tertunggak sbb tak cukup duit)..itu adalah kiraan yg paling minimum dan dalam keadaan yang biasa..so kalau ada kecemasan lebih lagi lah amaun dia...jumlah perbelanjaan minimum melebihi gaji..so mana dapat selebihnya..apa lagi hutang lah sana sini...kenapa suka berhutang sebab gaji tak cukup!!! diharap pihak berkenaan dapat memikirkan penyelesaian kepada masalah kami pekerja swasta terutamanya kami di sabah/sarawak yang gaji nya rendah tetapi harga barang lebih mahal dari semenanjung...golongan pertengahan seperti kami benar2 tersepit..kerana kami bukan golongan miskin tegar yang layak dapat bantuan.

putra_hgts said...

Entah dimana letaknya pikiran org2 yg punya kuasa dlm soal ini membela nasib rakyat yg bekerja tetapi gaji yg diterima sungguh tidak setimpal dgn arus perubahan taraf hidup masakini.Dari tahun ketahun masih dlm kajian..dlm kajian..dlm kajian...

Yg bekerja dijabatan kerajaan kebanyakkan nya org melayu sendiri..yang bekerja didlm sektor swasta..pun melayu juga yg ramainya.Tuan2 punya kilang,syarikat2 swasta yg lain dipunyai oleh org bukan Melayu..kebanyakkan-nya.

Pihak kementerian ditakut-takutkan oleh tuan2 punya ini kah sehingga isu gaji minima ini terus berlanjutan dlm kajian..

Anonymous said...

Gaji minimum wajib ditetapkan mengikut sektor/wilayah sama ada sektor awam dan sektor swasta.

Dalam pasaran bebas dan kapitalis, berlaku satu keadaan yang dinamakan "kegagalan pasaran" atau "market failure" yang menyebabkan kadar upah tidak seimbang dengan kos hidup.

Misalnya, semua bersetuju bahawa untuk hidup selesa di kota Kuala Lumpur, pendapatan sebuah keluarga hendaklah sekurang-kurangnya RM3,000 sebulan. Tetapi lihat apa yang berlaku.

Kegagalan pasaran menyebabkan majikan dapat mengaut keuntungan yang tinggi sedangkan pekerjanya papa kedana.

Satu lagi aspek ialah moral. Kerajaan sebagai pelindung kesejahteraan rakyat hendaklah memastikan pendapatan rakyat menc keukupi untuk menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi.

Negara-negara maju seperti US, UK, Australia hatta Cina mempunyai gaji minimum. Sebagai sebuah negara yang sedang berjuang menjadi negara maju, ayuh, segerakan gaji minimum. Jangan sekali-kali dengar hujan majikan.

Anonymous said...

saya bekerja disyarikat swasta dlm bidang retail di shopping mall,selama 8tahun saya berkhidmat berdasarkan pengalaman saya,gaji yg dibayar adalah rm1200..waktu bekerja 3shift,pagi,petang dan overtime.persoalannya wajarkah berkhidmat selama 8 tahun gaji saya dibayar sedemikian?tahun lepas tiada kenaikan gaji,orang lain telah menerima bonus tapi kami tidak..saya sangat sedih kerana kerajaan tidak mengambil kira tentang gaji pekerja sektor swasta selama ini.
dengan taraf hidup yang tinggi di bandar sebagai contoh kos perjalanan ketempat kerja,pengangkutan,sewa rumah,makanan dan sebagainya,bagaimana kami boleh bertahan untuk teruskan hidup?
Gaji rm1200+elaun+overtime-kwsp yang tinggal cuma=rm1300.sewa bilik rm250,minyak+tol=rm250,ansuran kereta=rm420,duit parking rm144,bil yg lain rm100,belanja harian adalah bakinya(itulah nak diberi kepada org tua utk belanja,dan sebagainya)
Fahami lah hati rakyat yang semakin tertindas dengan peredaran masa sekarang..bagaimana jenayah tidak meningkat?sedangkan bekerja pun x cukup makan,inikan pula org yg tidak bekerja...apa kami nak makan?apa kami nak pakai?
barang semua naik harga,kos sara hidup tggi tp gaji masih sama seperti 10tahun dulu..bagaimana????bantulah kami......

Anonymous said...

saya mempunyai diploma dalam bidang perakaunan... tetapi hanya berpendapatan rm700 sbulan... nk byr utang blaja pun tak dpt. tolongla usahakan untuk tetapkan gaji minima utk pekerja swasta.. bantu kami!

kuli tauke said...

isu gaji minima ini merupakan satu isu yang cukup penting terutama pada golongan pekerja swasta kerana nasib pekerja2 ini seolah-olah tidak mendapat pembelaan sewajarnya contoh saya yang saya ambil ditempat kerja saya dimana majikan tidak mahu mengubah skel gaji untuk pekerja yang sudah sampai tahap gaji mati dengan memberi alasan ia hak majikan seorang pekerja berkhidmat selama 25tahun hanya akan mendapat gaji paling tinggi rm2187 cuba bayangkan selama 25 tahun berkhidmat,manakala gaji pekerja baru hanya rm 580+elaun tetap rm45.sedangakan dalam waktu yang sama mereka mengambil pekerja asing dengan agak ramai dengan alasan warga tempatan malaysia tidak berminat untuk bekerja,
jikalau isu gaji minima ini diselesaikan maka kebergantungan negara kita terhadap tenaga kerja asing dapat dikurangkan secara tidak langsung aliran tunai ringgit malaysia keluar negara juga akan berkurangan jadi saya berharap pihak kementerian dapat menyelesaikan isu gaji minima ini dalam contoh saya berikan ini syarikat ini adalah syarikat yg ada hubungkait dgn glc

Anonymous said...

Kerajaan kena perihatin dengan keadaan sekarang….kos sara hidup terlampau tinggi kenaikan gaji sektor Swasta tak tidak selaras ( terlampau rendah ) dengan kenaikan gaji kerajaan contoh yang lebih jelas adalah Automotif iaitu Proton .Sekarang MTUC dah Nampak tangga gaji pekerja proton terlampau rendah itu menyebabkan ada pihak seperti MTUC untuk membela nasib pekerja…Pandangan saya ini dapat membantu Menteri Sumber Manusia mencari pendekatan terbaik untuk membantu masalah tangga gaji yang masih lagi di takuk lama yang masih lagi tidak diubah…..sedangkan ekonomi negara kita hari ke berubah…contoh pemimpin yang lama di tukar dengan pemimpin yang baru……sekian terima kasih

Anonymous said...

Isu gaji perlu dibahas dalam dewan rakyat kerana ia melibatkan kos yang tinggi....jadi pada pendapat saya kerajaan kena prihatin dengan keadaan sekarang memandangkan kos sara hidup setiap rakyat dan seisi rumah semakin tinggi , contoh sektor swasta tidak langsung disentuh berkenaan dengan tangga gaji yang tepat (minimum) . Apa yang saya lihat sektor swasta perlu campur tangan pihak Kerajaan dan Mtuc supaya masalah ini dapat menyelesaikan tangga gaji yang terlampau rendah serta membebankan rakyat contoh terdekat Automotif (Proton). Harapan saya pandangan ini sedikit sebanyak dapat membantu kerajaan bagi mengubah cara hidup rakyat yang lebih selesa dan berdaya saing .sekian terima kasih.

Anonymous said...

Isu gaji perlu dibahas dalam dewan rakyat kerana ia melibatkan kos yang tinggi....jadi pada pendapat saya kerajaan kena prihatin dengan keadaan sekarang memandangkan kos sara hidup setiap rakyat dan seisi rumah semakin tinggi , contoh sektor swasta tidak langsung disentuh berkenaan dengan tangga gaji yang tepat (minimum) . Apa yang saya lihat sektor swasta perlu campur tangan pihak Kerajaan dan Mtuc supaya masalah ini dapat menyelesaikan tangga gaji yang terlampau rendah serta membebankan rakyat contoh terdekat Automotif (Proton). Harapan saya pandangan ini sedikit sebanyak dapat membantu kerajaan bagi mengubah cara hidup rakyat yang lebih selesa dan berdaya saing .sekian terima kasih.

Anonymous said...

saya sangat setuju agar kerajaan menetapkan garis gaji minimum pekerja swasta, ini kerana tuntutan kos sara hidup yang semakin tinggi. Tidak kira disemenanjng atau di sabah/sarawak kos hidup setiap hari meningkat dengan cepatnya. kalau pun, kerajaan ingin memikirkan kesan yang buruk keatas sektor-sektor perniagaan yang kecil, perlu diingat bahawa, wujud lebih ramai lagi pekerja swasta yang bekerja disektor yang besar berbanding di sektor yang kecil, khasnya di syarikat2 gergasi seluruh malaysia. Ataupun, pada pandangan saya, kerajaan perlu menetapkan garis gaji minimum hanya kepada syarikat2 swasta yang besar ini... malahan, apa yang menyedihkan ialah syarikat2 besar yang tersenarai di papan utama bursa saham malaysia yang memperoleh keuntungan beratus juta ringgit setahun masih memberikan gaji minimum RM450 - RM600 sebulan kepada pekerjanya. syarikat ini berani memberikan gaji yang terlampau rendah ini kerana tahu bahawa pekerja tidak akan dapat menentang atau membawa hal ini ke jabatan buruh kerana tiada UNDANG-UNDANG yang menetapkan tahap/garis gaji minimum. syarikat ini seperti mempunyai motto mereka sendiri 'kalau mau, u keja.. kalau tak mau, orang lain mau...' apakah yang termampu dilakukan oleh orang seperti kami yang mempunyai kelayakan Diploma? maka terpaksalah menganggur jika enggan menerima gaji yang rendah ini.. saya berharap pihak kerajaan dapat memberikan keputusan yang gembira kepada kami pekerja swasta.. sekian terima kasih.. SARAWAK..

Anonymous said...

Ape boleh buat dengan gaji RM 750 sebulan?Bayar kereta RM300,
sewa bilik RM150,
makan RM150,
Bagi mak ayah lagi,
nak simpan duit kahwin & masa hadapan pun tak cukup..

badrul said...

saya amat setuju gaji minimum patut ditetapkan sekurang-kurangnya rm1200 sebulan. gaji minimum ini perlu untuk menampung perbelanjaan seharian. setiap tahun harga barang keperluan meningkat jadi ia perlu la selaras dengan kenaikan gaji untuk meringankan beban pekerja swasta. mengapa kerajaan sanggup menaikkan gaji polis serta pekerja awam yang lain tapi tidak menaikkan gaji pekerja sektor swasta ?

saya berharap kerajaan akan mengambil berat dan menetapkan gaji minimum untuk pekerja swasta supaya dapat meringkan beban kehidupan mereka.

Bujang said...

Saya setuju ada gaji minimum mengikut sektor.Bagi Pengawal keselamatan kalau boleh gaji minumun RM800.Bagi Pencuci(cleaner) RM700,Pekerja Buruh ladang RM750,Pekerja Kilang RM750, Pemandu Lori & Bas RM1000,Pekerja Supermarket RM700,Kerani RM 850 Pekerja Kedai Kopi RM 700, Tukang Masak RM 900, Siapa yg mempunyai kemahiran dan sijil atau diploma ijazah kalau boleh bagi lebih lumayan lagi.Ini rasa jumlah yg sesuai untuk masa sekarang bagi kita di Malaysia.

Anonymous said...

Saya amat bersetuju gaji minimum patut ditetapkan, memandangkan harga keperluan sentiasa meningkat dari masa ke semasa. Bila ada kenaikan harga petrol, pembekal dan pekedai berlumba menaikan harga barangan masing-masing. Ini juga berlaku setiap kali kenaikan gaji atau pemberian bonus kepada penjawat awam. Kenaikan ini baik dari segi penjanaan ekonomi, tetapi ia memberi kesan kepada pekerja-pekerja swasta yang bergaji rendah. Di luar bandar masih lagi terdapat pekerja swasta yang berpendapatan jauh lebih rendah paras kemiskinan antara RM300 - RM500 sebulan.

Kadang-kadang kita selalu memperbandingkan harga-harga barangan di negara-negara luar contohnya di Eropah yang jauh lebih tinggi, tetapi kita lupa mereka memperolehi pendapatan yang tinggi walaupun hanya sebagai operator kilang. Tetapi ada sesetengah mereka tidak dapat menampung kos sara hidup yang terlalu tinggi di sana, dan kita juga perlu ingat bahawa negara kita menuju ke arah itu.

Anonymous said...

Kalau kerajaan memang berinitiatif nak meningkatkan pendapatan warga negara, kenaikan gaji janganlah hanya difokus kepada pekerja kerajaan saja.

Nasib pekerja swasta selama ini tidak pernah dibela. Gaji kerajaan selalu naik, tapi gaji swasta susah mahu naik.

Apatah lagi, kebanyakan pekerja swasta di Malaysia yang berkelayakan Diploma dan Degree tidak dibayar dengan gaji yang sewajarnya.

Saya berharap kerajaan akan memantau gaji-gaji pekerja berkelayakan seperti Diploma dan Degree. Kalau tidak, saya dapat anggarkan tidak banyak warga muda akan belajar ke menara gading kalau nasib mereka tidak diambil perhatian.

Anonymous said...

Saya setuju dengan gaji minima. Gaji minima hanya satu angka nominal sahaja. Ia boleh jadi RM 900.00, RM 1,200.00 atau RM 2,000.00. Apa yang saya mahu bukan kenaikan nominal, selepas naik gaji, harga barang akan naik juga, gaji naik 10 %, barang akan lebih daripada 10 %. Satu gelas teh tarik akan naik 10-20 sen. Satu roti canai akan naik 10-20 sen. Apa sahaja yang boleh dimakan atau tidak boleh di makan akan naik harga. Adakah presiden MTUC boleh berjanji kepada setiap ahlinya, kehidupan mereka akan bertambah baik selepas pelaksanaan gaji minima ? Keadaan yang terdesak sekarang adalah hasil kenaikan harga petrol dan kenaikan tarif TNB pada tahun 2008. Ini bukan salah rakyat, ini salah kerajaan, banyak majikan yang kena tanggung kos yang tinggi terpaksa naik harga barang. Harga barang naik dan tidak menurun walaupun ekonomi meleset pada tahun 2009. Kali ini, jika gaji minima dilaksanakan, harga barang akan naik. Kemudian kenaikan tol dan harga petrol akan menyebabkan harga barang naik lagi. Akhir sekali, kenaikan tarif TNB, harga air dan GST akan menyebabkan harga barang terus meningkat. Adakah gaji minima yang rendah RM 900.00 memadai ? RM 3000.00 pun tak cukup. Kalau macam tu, kita patut terus tetapkan RM 3000.00 sebagai gaji minima. Kerajaan selalu beri janji manis kemudian akan laksanakan polisi yang merugikan rakyat (tol naik, petrol naik, tarif TNB naik, air naik dan laksana GST(4%) ). Lepas itu, rakyat terdesak, salahkan penjual dan pekilang naik harga. Siapa naik harga dulu, kerajaan atau pekilang ? Tolong jangan bodohkan rakyat, kita semakin bijak menilai.

Terima kasih.

putra_hgts said...

Gaji minima jika dilaksanakan setidaknya akan mengurangkan masalah pengangguran. Setidak-tidaknya pun ianya bakal menjadi rangsangan kepada penduduk tempatan untuk bekerja sekaligus ianya menyumbang kepada kemajuan ekonomi negara.

Adalah tidak wajar hanya mereka yang bekerja dipihak pemerintah sahaja yang diberi kenaikan. Dipihak swasta sememangnya susah.

Anonymous said...

baru MEB dilancarkan tadi.kita lihat 8 perkara asas diptekankan...masalah nya tetap akan sama jika kerajaan hanya mengkaji..kaji..kaji...dan kaji...perkara ke tiga yang ditekankan adalah tidak bergantung kepada sumber tenaga asing..jika tangga gaji minimum tidak diletakkan..hanya sumber asing yang mahu ambil peluang kerana apabila gaji rm400 pun bila dibawa ke indonesia masih boleh membeli 2 ekor lembu.harap kerajaan lebih tegas.bukan pada sektor swasta sahaja perlukan gaji minimum sekurang-kurangnya rm850.00 tapi kakitangan kerajaan juga perlu.dengan gaji pokok rm 820.20 aper yang nak makan??kerajaan jangan cakap tak serupa bikin.menteri-menteri cukup makan,pakai tapi rakyat merempat dinegara sendiri..

Anonymous said...

Kebanyakan negara barat mempunyai min wage malah jiran kita Indonesia mempunyai min wage...tauke selalu akan cakap ikut market..sy tahu sykt sekuriti dekat segamat ada yg gaji basic Rm200.Kilang pula Rm400.Susah nak kerja dgn gaji ini sedangkan tauke-tauke buat untung besar..ada kereta jepun ,benz di kebanyakan ruamh tauke,anak tauke belajar ke luar negara,elaun anak tauke belajar di sekolah ada yg dapat RM1000 lebih dari gaji rakyat.

Tauke sanggup bayar gaji pekrja sing,levi dan juga rumah dan makan manakala semua kita kena tanggung.Tauke nak pekrja asing macam robot senagn dikwal dna tak tahu tentang undang2 dan sanggup buat semua yg tauke arahkan.Alasanya RAKYAT biasa tak blh buat OT malas..kerja 12 jam mungkin boleh dapat RM750..sy tdk tahu kita munju ke rah mana..seorang ayah dan ibu atau anak kena abaikan keluarga kalau nak gaji lebih.Institusi keluarga tak penting kah?Kena kerja macam mesin.

Sy rasa budaya tauke menghrapkan kpd pekrja asing telah ..mengakibatkan standad RAKYAT turun...sebelun 90 an sebelum pengambilan pekrja asing dibuka besar-besaran..tauke sanggup cari pekrja dgn buat iklan ,pergi ke jab ten rakyat..gajipun ok masa itu..tapi sekrang pekrja asing masuk ramai -ramai tauke keabanyakan tak da niat nak ambik rakyat..kalau kerajaan control pengambilan pekerja asing dan menetapkan min wage..sy yaikin kita boleh capai 2020 dan taraf rakyat akan naik...kerajaan kena drastik dlm memaksa tauke- tauke utk ambik RAKYAT dgn gaji yg berpatutan.

Harapan said...

Kos naik,barang naik,gaji tak pernah naik.Boleh dikatakan kebanyakan tauke tak rugi..kos selalunya ditanggung oleh pengguna @pekerja..conotoh gula 1 kg naik RM
.20 sen.Semua makanan minimuman naik 20sen..ini kata untung atau rugi..fikrlah sendiri..tak logik kos hidup naik gaji tak naik...kaya jadi lebih kaya miskin jadi lebih miskin..dulu selepas spm saya cuba cari kerja kedai -kedai cuba minta kerja turun naik kedai 3 tingkat di kl baris ke baris ,kilang mengharapkan kerja halal..tapi tak dapat kerja..kerja potong ikan pun tak dapat akhirnya majikan ambik orang asing.

Syarat kita nak kerja nak PMR atau ada kilang minta SPM.Tetapi tiada syarat untuk pekerja asing ,tak perlu apa-apa pendidikan.Dunia ini memang tak adil..kaya jadi lg kaya-miskin lg miskin.

akramin said...

Kira-kira 2.2 juta pekerja tempatan di seluruh negara menerima gaji pokok di bawah RM1,000 sebulan dengan lebih 1.8 juta daripadanya berpendapatan di bawah paras kemiskinan dan kemiskinan tegar.
Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Syed Shahir Syed Mohamud, mendakwa daripada jumlah itu, 1.5 juta menerima gaji pokok di bawah paras kemiskinan dan lebih 300,000 lagi di bawah kadar kemiskinan tegar.
Katanya, mereka adalah pekerja dalam pelbagai sektor, termasuk perkhidmatan seperti perhotelan, perladangan, pengangkutan, pembuatan dan lain-lain sektor.

Golongan miskin ditakrifkan sebagai isi rumah dengan jumlah pendapatan kurang atau bersamaan RM750 sebulan, manakala miskin tegar pula isi rumah yang mempunyai jumlah pendapatan kurang atau bersamaan dengan RM440 sebulan.

Syed Shahir berkata, gaji pokok yang tidak seberapa itu menjejaskan kadar caruman dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sehingga mereka dikhuatiri dibelenggu kesulitan hidup berterusan apabila tamat tempoh perkhidmatan pada usia tua kelak.

“Gaji pokok yang terlalu rendah menjadi antara faktor utama mereka menghadapi masalah seperti menanggung beban hutang ceti atau along berikutan kesempitan hidup.
“Kualiti kehidupan sebahagian mereka juga merosot kerana terpaksa melakukan dua kerja pada waktu siang dan malam untuk menambah pendapatan.
“Malah, ada di kalangan mereka mengalami kemalangan akibat keletihan.

“Selain itu, ada pekerja terpaksa memikul beban berat dengan bekerja untuk tempoh panjang dalam sehari kerana mahu mendapat bayaran kerja lebih masa.

“Bukan itu saja, ada pekerja yang memperoleh gaji pokok pada kadar statik untuk tempoh agak lama, malah terpaksa berdiam diri dalam derita kerana di sesetengah tempat kerja, tiada kesatuan yang dapat bersuara bagi pihak mereka,” katanya semalam.

Akhbar baru-baru ini melaporkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak meminta majikan menimbangkan tawaran gaji yang lebih menarik untuk pekerja tempatan kerana kerajaan banyak menerima aduan gaji ditawarkan tidak memadai bagi menarik minat mereka bekerja.

Ia berikutan ada majikan yang menawarkan gaji tidak setimpal dengan kelayakan dan kemahiran seorang pekerja itu selain boleh memperbaiki kehidupan pekerja tempatan.

Mengulas lanjut, Syed Shahir berkata, tanpa penguatkuasaan undang-undang atau peraturan secara khusus, tidak mustahil majikan bersikap sambil lewa terhadap saranan pemimpin negara dengan mengemukakan pelbagai alasan untuk mengelakkan tanggungjawab berkenaan.

“Justeru, sudah tiba masanya kerajaan membuktikan ketegasan dengan memperkenalkan dasar gaji minimum RM900 sebulan bagi semua sektor pekerjaan dan elaun kos sara hidup (Cola) RM300,” katanya.

warren said...

harapnya gaji perlulah selaras dgn kos sara hidup rakyat yg semakin bertambah..

Anonymous said...

Salam sejahtera Salam 1 Malaysia. Pada pendapat saya, isu minima gaji haruslah berdasarkan kepada beberapa aspek ;

1. KELULUSAN MENGIKUT KATEGORI KERJA/KEMAHIRAN/PENGALAMAN
-Mengikut garis panduan gaji kakitangan kerajaan malaysia,
-Dengan ini dapat mengurangkan masalah pengangguran ( yang berkelulusan diploma / ijazah )

2. KATEGORI KERJA
-Bahagian Pentadbiran (Ketua kerani, Kerani Am, Kerani Operasi, Kerani Data, Penolong Pengurus.
-Pekerja Mahir Terlatih ( Pereka , Juruteknik, Kerani Akaun )
-Pembuatan / Kilang ( Pekerja Am, Separa mahir, Mahir )

3. TEMPOH PERKHIDMATAN
-Berapa lama berkhidmat.

Rumusannya, Minima gaji yang tebaik haruslah di atas garis kemiskinan iaitu RM 750.00 hingga RM 1200.00 berdasarkan kategori kerja. Harap minima gaji dapat di umumkan pada 1 Mei 2010 sempena Hari Pekerja...Maju Malaysia

e-in said...

Cadangan saya:-
1. Kaji semula faedah pinjaman bank. Kalu boleh biar sama dengan faedah pinjaman kerajaan.
2. Kaji semula harga barang termasuk barang tidak dikawal seperti susu formula & lampin pakai buang.
3. Bantu OKU, ibu tunggal, orang tua dan kanak-kanak yang datang dari keluarga miskin.

Kenapa saya cadangkan sedemikian?

Kalau ditetapkan gaji minimum atau dinaikkan gaji sekalipun, tetapi kalau faedah pinjaman bank tinggi, harga barang naik dan tiada bantuan untuk OKU, ibu tunggal, orang tua dan kanak-kanak, maka tiada gunanya juga.

Bujang said...

gaji mesti setanding dgn pihak kerajaan berserta dgn kemudahannya sekali baru dpt naik tarap hidup rakyat.

Anonymous said...

Saya setuju wujudkan gaji minumum .....Kerajaan harus kaji pandangan dan komen di atas dan tetapkan gaji minimum pada 1 Mei 2010 supaya rakyat dapat merasai keperihatian Kerajaan kepada pekerja swasta .

Anonymous said...

Pada pandangan saya:

Gaji minumum perlu dibuat kerajaan dari sekarang sebab.
1.Kebanyakan sektor swasta masih lagi tangga gaji yang terlampau rendah.
2.Mtuc telah mengeluarkan kenyataan dalam akhbar berkenaan nilai tangga gaji yang perlu di campur tangan oleh Kerajaan dan Pendana menteri.
3.Kos sara hidup pekerja perlu dibantu dan cara terbaik adalah dengan menjadikan gaji minumum kepada Sektor swasta adalah jalan terbaik.
4.1 MEI 2010 sebagai hari terbaik untuk Kaki-Tangan Swasta mendapat kenaikan gaji minumum diumumkan oleh Pendana Menteri

Anonymous said...

Saya setuju wujudkan gaji minumum untuk sektor swasta kerana masih banyak majikan tidak mengkaji tentang beban kos yang ditanggung oleh pekerja swasta.Kalau boleh boleh kerajaan ataupun Menteri Sumber Manusia membuat kajian menyeluruh tempat contoh terbaik di Lembah Klang....ataupun syarikat swasta...contoh Proton....kerana Proton telah meminta isu gaji perlu campur tangan Mtuc dan Perdana menteri.Saya masalah sebegini perlu diselesai segera supaya rakyat tidak menanggung beban yang berat dengan peredaran kos sara hidup yang semakin tinggi.Kementerian Sumber Manusia cuba datang dan melihat sendiri bagaimana beban ditanggung oleh pekerja Swasta yang masih gaji tidak dinaikkan dan masih menerima gaji rendah.tq

Bdr putera said...

Saya setuju gaji minumum diwujudkan sebab:

1.Pendapatan kasar pekerja swasta
Rm1700 sebulan.
2.Kos sara hidup ditanggung.
1.Anak ada = 4 Orang
2.Sekolah = 3 orang
3.Makan = ??????
4.Bil letrik dan Bil air=?????
5.Bayaran bank rumah dan kereta
6.Isteri belanja hari=?????
7.Kad kredit dan pinja peribadi

Jadi tolong kaji macammana nak menampung kehidupan harian sekiranya kenaikan gaji tidak dikaji dan tetapkan gaji minumum untuk kesenangan rakyat.tq

ExPemudAJIL79 said...

Assalamualaikum semua salam 1 malaysia!Semua setuju apabila kerajaan nak buat gaji minimum itu sudah bgus dan menunjukkan negara kita sudah maju..Syabas...Apa yg sy nk katakan disini adalah berkenaan dgn kenaikan gaji pengawal keselamatan..Bila diumukan gaji br akan laksanakan pada 1julai byk syarikat yg bg alasan tidak mampu utk laksanakan gaji br itu..Pada sy syarikat boleh bg gaji 3x ganda dr sebelum ini tanpa alasan..Kerana telah sekian lama syarikat telah mengaut untung.Separuh drpada gaji yg sepatutnya pengawal dapat telah syarikat ambil..Apa guna adanya pegawai ronda dibayar gaji rm1500 sekiranya sekadar hanya meronda di post-post..Yg teruknya adalah pengawal yang menjaga di post tersebut terpaksa menjaga keselematan tempat.Kadang2 ada sesetengah syarikat langsung tidak bg pengawal tinggal tempat bertugas..Kadang2 nk pergi beli makan pun payah..Klu pengawal tu sakit tak dapat bertugas disalahkan kita pulak...Bertugas 12jam tanpa makan..Kalau makan pun meegi saja.Diharap pihak kementerian bg perhatian tentang kebajikan pengawal seperti kami..

Anonymous said...

salam kepada tukang baca komen ni.. cakap banyak saya tak reti.. yang saya tahu.. saya ialah pengawal keselamatan . gaji basic saya rm200 dgn epf dipotong rm belas2 ringgit.

memang betul gaji akhir saya dalam payslip ialah 8ratus. selepas tolak advance dan macam2 lagi saya dapat 6 ratus lebih..

dan lagi saya kerja 12 jam sehari ( memang keje sekeriti 12 jam sehari) kalau buat 24 jam pon dorang pusing2 kat payslip macam elaun lebih .. tapi gaji ikut yang basic 200 tu je..

lagi satu .. kami ni kira gaji kontrak.. ada datang keje.. ada gaji.. xde cuti bergaji , cuti mc pon xdapat ..

xdatang keje xdapatla gaji ari.. jadi macam kira gaji pekerja kontrak la
.. harap tukang baca dapat beritahu detail2 gaji ni..

samada yg keje dgn gaji kontrak ni xdikira pengawal keselamatan .

tolong siasat balik ngan epf. xkan kamu xboleh tahu yg gaji kami semua cuma basic 200 je.
dan pihak syarikat saya kata gaji ni gaji untuk pengawal in house guard.. bukan gaji pengawal kontrak.

jadi pendek kata.. saya akan dapat gaji basic 200 mcm dulu2 jugak..

JADI XPAYAHLA CAKAP BANYAK KALAU XTAHU MACAMNA KAMI HIDUP SEBAGAI PENGAWAL KESELAMATAN DI MALAYSIA NI..

SALAM.

Anonymous said...

Betul 2,saya setuju..sgt2 x adil bg pegawai keselamatan..keje bkn menyusahkan orang..jage orang..x da cti..basic sgt2 rendah...
nk naek gaji harapanla..
majikan sume cekik darh..
sekrg da 3 bln sy x dpt gaji..punye byk kaerenah..dlm 3 bulan..bpe hari saye keje..
dala basic cme 200-250,elaun makan,kunci jam..sume skali cme dpt 705..2 x tolak potgn ntah pape lg..saya sgt berharap nasib pegawai keselamatan ni dpt dibela..kami pwn ad peranan dlm komuniti..bkn cume pekerja kerajaan shj yg layak dpt sume 2..dan bkn sume org sggup jd pegawai keselamatan..
ad ke pekerja kerajaan yang sggup jadi GUARd kt sini?

Anonymous said...

Saya sebenarnya keliru bagaimana sebenarnya suasana politik di Malaysia ni.Kalau di negara Barat Gaji dibayar oleh majikan SWASTA mengikut kelulusan tertinggi yang diperolehi oleh pekerja tersebut.Tetapi di Malaysia,majikan SWASTA suka2 nak bagi berapa gaji dengan alasan u masih fresh la blm ada pengalaman la,tapi pihak PTPTN dan PTPK plak tak suka2 nak bagi diskaun kepada bekas pelajar yang pernah pinjam duit study dgn mrk,dgn alasan dana dah tak cukup untuk pelajar baru yang nak buat pinjaman,walaupun bekas pelajar tadi dah cukup menjelaskan situasi yang dihadapinya.

Majikan SWASTA di Malaysia nih pulak memang teramat bijak untuk mengelak pihak kerajaan mengetahui untung syarikat mereka,bayangkan syarikat yang urus bekalan air tapi pekerjanya terdiri dari syarikat A, Syarikat B,Syarikat C,Syarikat D,Syarikat E dan lain2,besa la guna Tai Chi untuk mengelak bayar cukai dgn LHDN,tu la pasal MEF kata 99% syarikat hanya saiz IKS jer heheh...pekerja yg di bayar gaji kecik kat sini plak cam mana nak cari keje lain lagi,sebab daftar ngan elx pun dah bertahun tak kena panggil temuduga...nak bayar pinjaman plak...Gaji hanya TUHAN saja yang tahu.

azi said...

Kerajaan harus melihat menetapkan gaji minimum bagi sektor swasta sebenarnya akan menyebabkan banyak syarikat swasta akan beralih arah dengan mengambil pendekatan memandang ke negara yang lebih rendah kos buruh kasar untuk menampung kos keseluruhan operasi syarikat.Pelabur asing semestinye berpendapat tiada gunanya meneruskan operasi mereka di negara ini sedangkan kekurangan tenaga kerja masih berlaku ditambah pula dengan dibebankan penetapan gaji minimum.Akhirnya siapa yang rugi,pandangan pelabur asing agak ragu ragu dan berada dalam dilema apabila melihat senario yang bakal /cuba diujudkan oleh kerajaan kelak bakal memberi impak yang besar terhadap pelan bertindak syarikat.

00074 said...

Susah nak dapat mengambil pekerja tempatan kerana terlalu memilih kerja,prestasi kerja apatah lagi, belum apa apa dah demand gaji sedangkan kerja tak nampak hasil pun tapi asyik nampak salah orang lain(ambil pekerja asing). Cubalah tukar cara berfikir, kerja bagi nampak hasil baru lah majikan bagi naik gaji berdasarkan prestasi kerja.

Anonymous said...

@ 00074, u memang betul pasal tu perkara tapi tak semua org tempatan mcm tu bergantung dgn kadar gaji yg u bagi n jenis kerjanya,u mesti ingat pekerja asing bila2 masa blh buat taik kat u,org tempatan plak tak mcm nih,sebab masih ada timbang rasa.
@ azi plak u cam suka sangat nak amik pekerja asing,ikut suka u la sekarang nih pekerja india dan indonesia la paling murah..blh kawin lagi kalau u nak,ada tu pakejnya :-)..heheh

M@jai said...

Assalamualaikum dan salam 1 malaysia.saya ingin memberi cadangan tentang semalam berkaitan hari pekerja.Banyak anugerah telah diberi kepada majikan spt anugerah (majikan berdaya saing) tetapi harus di ingat majikan pula perlu memberi sokongan kepada pekerja contoh terbaik memberi gaji minumum kepada pekerja...itu adalah ganjaran terbaik buat pekerja yang masih lagi menerima gaji rendah dan masih lagi dalam taraf tangga gaji miskin...ucapan Pendana Menteri semalam "Majikan kena perihatin kepada Pekerja dan memberi gaji setimpal kepada pekerja" jadi ingat setiap majikan kena kaji balik apa yang telah dikata oleh Pendana Menteri dan perlu di laksana segera dari sekarang."baru namanya Majikan prihatin pada pekerja."Ini adalah sebagai ingatan kepada Majikan,,,Baru semalam 08-05-2010 banyak anugerah diterima....apa arah tuju pekerja perlu diteliti...?

zeris said...

Setuju gaji minumum diwujudkan tetapi:-

1.Pinjaman bank pada pekerja swasta perlu sama dengan sektor kerajaan
2.Kenaikan gaji tahunan perlu selaras mengikut kategori sama dengan pekerja kerajaan.
3.Kebergantungan kepada pekerja asing dapat di kurangkan.

Cuba fikir serta buat kajian .tq

Anonymous said...

tak taw la kenapa kat malaysia nih..pekerja KERAjaan jer yang gaji dia best,tapi keje cam apa jer terima rasuah lagi terutama yg urus tanah org kampung,dia sengaja bagi lambat2 urusan tu dgn harapan waris tanah tu bagi dia imbuhan..manakala pekerja swasta plak gaji ciput jer,nak loan rumah pun tak layak..apa kata kalau MTUC buat 1 parti buruh cam kat barat..mkin baru kerajaan sedar yang pekerja swasta nih la penggerak ekonomi dia..kalau keadaan terus cam nih tak mustahil ada parti buruh akan lawan ngan BN cam parti PKR,DAP dan PAS..

Safuan said...

Saya setuju dengan kenyataan ini di akhbar "Lebih baik jika sistem gaji berdasarkan produktiviti diguna pakai. Secara logiknya, kalau majikan memberi gaji yang terlalu rendah dan murah, sudah tentu pekerja mereka akan lari ke tempat lain" , barulah bertambah produktiviti di sektor awam dan swasta.

Anonymous said...

@ Safuan..tu kenyataan blh pakai jg..tapi kesannya..pekerja Indon,Filipina,Myanmar,Bangla,Timor Leste,Thai dll akan ada can untuk isi tu kekosongan..sebab mrk nih blh kerja ngan gaji yg super kecik banding ngan org tempatan...lg pun mrk nih blh berevolusi ngan makan nasik ngan kelapa parut bergaram,roti ngan kari kosong & kangkung tepi jalan ngan nasik...kita mana tahan ngan keadaan tu.

Anonymous said...

Saya sarankan semua pengawal keselamatan yg berkerja disekolah dibayar oleh kementerian pelajaran malaysia melalui pejabat pendidikan daerah masing2..Dgn ini akan mengurangkan kebergantungan kepada syarikat keselamatan yg hanya tau untung sahaja..Sedangkan undang2 yg dibuat hanya menyusahkan kami para pengawal..Nk tinggal post tak dibenarkan..Bila ditegur x b0leh..Diaorg igt kami smua ni hamba ke???Para pegawai atasan duk pejabat goyang kaki..Sabtu ahad dan hari cuti am diaorg cuti tp kami???30hari keja 12jam..

Anonymous said...

salam...
nak kaji nantang mende lagi?
benda mudah macam ABC jer...simple..
guna kan undi anda untuk tukar kerajaan...
contoh:Jepun
kenapa jepun boleh maju walaupun kena bom atom???
sebab nyer sistem politik sana bertukar-tukar.setiap kali pilihanraya parti pemerintah pasti akan bertukar.setiap parti akan buat yang terbaik untuk rakyat.kalau tidak boleh.pasti ditukar oleh rakyat dalam pilihanraya.paling baru berlaku di jepun.PM jepun letak jawatan sebabnya tak dapat pindah kem USA.

kesimpulan: undilah parti yang boleh mengubah hidup anda.

Anonymous said...

apa lagi nak ditunggu?....harga barang dah niak nih...kalau terus-terusan pekerja swasta merasa gaji di tahap yang sama..tak heran la PRU yg akan datang nanti,kerajaan sekarang nih terpaksa gulung tikar...sebab mesti ramai pekerja swasta tak sokong kerajaan yg sedia ada...mana tahan..kakitangan kerajaan jer yg di jaga...swasta plak pandai2 la jaga diri..

Anonymous said...

sy setuju kalo ada perubahan untuk merealisasikan tahap gaji minimum...skrg semua dh naik tp gaji sama je, kalo kt trg gaji kerani hanya 4 rts je,...tk byk gaji 700-800 . ada ijazah, diploma tp gaji byk tu je!!! bos ambik kesempatan ats pekerja yg ada kelulusan tp gaji tk naik.hanya bagitau nk naik je tp keje dh bertahun- tahun, dr yg tak kawin smpai anak dh 3 orang gaji byk tu jgk rm 400 ratus, nk byr PTpN lg, minyak kete mtr lagi ,nk beli br dapur lagi... PM kata rakyat didahulukan.. nk buat pinjaman rumah pun susah sebab gaji tk lepas bank, gaji 4 rts bank mana nk bagi pinjam,

Din said...

betul2... sepatutnya gaji min bagi kakitangan swasta@kerajaan harus diperhalusi lagi kerana sara hidup semakin hari terus meningkat. tindakan yg sewajarnya sepatutnya dilaksanakan.

Anonymous said...

Gaji rendah, loan pun susah.. Awal2 rejected..! Asyik2 pekerja sektor kerajaan dapat benefits.. Sangat tidak adil..!!

Anonymous said...

Naikkan gaji minimum pekerja swasta ke RM1200, sekiranya kerajaan benar2 prihatin masalah pekerja swasta. Ini lah yang sepatutnya dilakukan dari awal. Harga barang naik, tapi gaji tetap sama. Gaji minimum patut sesuai dengan kos sara hidup pada masa ini. Jangan cakap pasal tingkatkan produktiviti. Bagaimana nak tingkatkan produktiviti kalau gaji rendah sampai tak dapat nak tampung kos sara hidup. Pekerja akan hilang semangat nak bekerja. Jadi, fikir-fikirkanlah.

Udang galah said...

Kerajaan..spport la kami

Anonymous said...

saya dari dulu sampai sekarang dah kaji sistem gaji kat malaysia nih..memang tak seimbang..kalau tak caya u all boleh selidik sendiri..bayangkan gaji kakitangan KERAjaan starting tak berapa kecik..tapi setelah di campur ngan semua elaun-elaun gaji dorang jadi besar...manakala gaji kakitangan Swasta plak..dengar jer basic cam besar kalau yg majikan offer bagus,kalau yg offer kecik lagi kesian..tapi setelah di tolak ngan SOCSO,KWSP & LHDN,gaji jadi susut terlalu banyak taw..tu la beza yg paling jelas saya nampak selama nih..lebih buruk lagi kalau ada pinjam PTPTN dan PTPK..gaji susut giler wo..sampai hanya mampu tunggu hujung bulan jer..

Anonymous said...

Gaji minimum untuk pekerja swasta ini memang patut dilaksanakan kerana pekerja swasta pada masa kini sering tertindas dengan gaji rendah. Kerajaan harus tegas dalam hal ini. Gaji minimum RM1200 sebulan boleh dikatakan memadai walaupun gaji RM1400 sebulan lebih sesuai dengan kos sara hidup pada masa kini lebih-lebih lagi kepada pekerja swasta yang sudah berkeluarga dan merupakan satu-satunya orang yang bekerja menampung hidup keluarga tersebut.

Kerajaan juga perlu membuat undang-undang agar majikan membayar gaji pekerja mengikut kelayakan yang ada pada pekerja. Contohnya, pekerja swasta yang mempunyai diploma dibayar gaji RM1500 sebulan, jadi pekerja yang mempunyai ijazah harus dibayar gaji yang lebih tinggi dari itu dan ditambah pengalaman bekerja. Ini kerana pihak majikan selalu mengambil kesempatan terhadap pekerja yang berkelayakan dengan membayar gaji rendah setaraf dengan pekerja asing atau pekerja yang tidak berkelayakan. Sekiranya didapati ada majikan membayar gaji pekerja swasta tidak mengikut kelayakan pekerja, majikan perlu dikenakan tindakan undang-undang.

Kerajaan harus menetapkan gaji minimum pekerja swasta secepat mungkin tidak kira pekerja tetap atau pekerja kontrak kerana ini membolehkan pekerja swasta hidup dengan lebih baik.

Anonymous said...

Saman jer sykt swasta yg menindas pekerjanya,cthnya walaupun gaji pengawal keselamatannya tlh di upkan drp RM15/d ke RM30/d,tapi dorang sekarang dah terpaksa keja 12 jam/d banding 8 jam + OT sblm nih.Tak blh claim OT lagi bayangkan kalau pegawai KSM yg keje dlm keadaan tu..apa yg akan mrk akan lakukan??...tapi dah keadaan terpaksa + kelulusan rendah..maka terpaksa diterima jugak syarat syarikat tersebut..walhal sykt tersebut sykt sdn bhd yg besar (bukan GLC) yg urus utiliti k'jaan di sabah nih.

Anonymous said...

saya nih peminjam PTPK dan dah buat diploma kat ADTEC.tapi dah lama x bayar pinjaman tu sebab gaji kecik sangat cukup2 untuk sara diri jer.sykt tmpt saya keje nih tak bayar gaji ikut kelayakkan dia main belasah jer...walhal sykt sdn bhd yg jaga utiliti k'jaan.olh yg demikian saya minta la pertimbangan pihak k'jaan supaya menghalalkan saja pinjaman tersebut.sebab nih salah pihak kerajaan juga mrk x pantau sykt2 swasta nih,duk kat ofis saja bukak FaceBook (FB).kalau x caya lihatlah % siapa yg paling ramai online FB masa keje?....

Anonymous said...

Kerajaan perlu menetapkan gaji minimum kepada pekerja swasta dengan adil. Seratakan gaji minimum untuk semua daerah/negeri. Jangan beza-bezakan gaji untuk setiap daerah/negeri supaya tidak timbul ketidakadilan dalam penetapan atau pemberian gaji minimum. Ini kerana semua tempat pun kos sara hidupnya hampir sama dan bukan hanya di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur sahaja.

yee said...

Kerajaan patut menetapkan gaji minimum bagi semua pekerja swasta tak kira dearah and menurunkan tax kepada pekerja gaji rendah

Anonymous said...

Bukan kerajaan yang patut menaikkan gaji,
tetapi PEKERJA yang patut meningkatkan prestasi dan kebolehan untuk meningkatkan produktiviti syarikat tempat kerja tersebut. Terima Kasih.

Anonymous said...

rasanya...terlalu banyak syarikat yang bagi gaji rendah di malaysia nih....so kalaupun PEKERJA meningkatkan prestasi mereka...mana mungkin syarikat tersebut akan menaikkan gaji PEKERJA ini...tak pa la...PEKERJA boleh pulak tekan kerajaan untuk naikkan prestasi SYARIKAT dengan tak payah bayar pinjaman pelajaran mereka....kan adil gitu..

NURUL said...

ASSALAMMUALAIKOM... MEMANG SEPATUTNYA KEMENTERIAN SUMBER MANUSIA MENCADANGAN KAN GAJI MINIMUM KE PADA PENJAWAT SWASTA..KERANA SEBAGAI PENJAWAT SWASTA..TUGAS-TUGAS YANG KAMI LAKSANAKAN ADALAH SAMA..TIDAK TERLEBIH DAN TIDAK TERKURANG...CONTAH NYA ADALAH SAYA..SETELAH SETAHUN BERKHIDMAT DI SEKTOR SWASTA..GAJI SAYA TIDAK BERUBAH..DARI MULA SAYA BERKERJA HINGGA SEKARANG GAJI SAYA HANYALAH RM600 SAHAJA..TANPA BAYARAN ''OVERTIME''(OT), TANPA BANTUAN SARA HIDUP, TANPA ELAUN, TANPA BONUS BULANAN ATAU TAHUNAN..HAL INI SANGAT MEMBEBAN KAN SAYA..SEBAGAI ANAK SAYA JUGA INGIN MEMBALAS JASA DAN MEMPUNYAI TANGGUNGJAWAB UNTUK IBU SAYA..WALAUPUN GAJI YANG DI PEROLEH SANGAT SEDIKIT DAN TIDAK MEMADAI..SAYA TETAP MEMBERI ATAU MENGHULUR KEPADA NYA...CONTOH NYA..GAJI POKOK: RM600.. DITOLAK DENGAN BAYARAN KUMPULAN WANG SIMPANAN PEKERJA(KWSP) DAN PERKESO..JUMALAH GAJI BERSIH SAYA DAN PEKERJA-PEKERJA LAIN ADALAH RM546.75 SAHAJA...DAN CONTOH JIKA SAYA MEMBERI RM100 KEPADA IBU SAYA SEBAGAI DUIT BELANJA..HANYA RM446.75 SAHAJA GAJI YANG TINGGAL KEPADA SAYA..TAMBAHAN LAGI DENGAN KOS SARA HIDUP YANG TINGGI PADA MASA KINI..SAYA AKUI SANGAT MEMBEBANKAN..HARI CADANGAN KEMENTERIAN SUMBER MANUSIA UNTUK PELAKSANAAN GAJI MINIMUM DILAKSANAKAN DAN DILULUSKAN SERTA-MERTA..WASSALAM..." 1 MALAYSIA: RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN"..SEMOGA DI =REALISASI KAN DENGAN BIJAK..BETUL DAN MANTAP..HENDAKNYA..

NURUL said...

Gaji pekerja asing yang diterima mereka lebih tinggi berbanding Warganegara Malaysia sendiri...

Anonymous said...

MINTA KEMENTERIAN SUMBER MANUSIA SEMAK TANGGA GAJI PARA PEGAWAI PENILAI ATAU PENSYARAH DI SEKTOR SWASTA, TERUTAMANYA DI KOLEJ-KOLEJ KEMAHIRAN DISELURUH NEGARA YANG MENJALANKAN KRUSUS MLVK DAN MENDAPAT PENGIKTIRAFAN DARIPADA JPK.INI KERANA GAJI YANG DIBERI SANGAT RENDAH DAN TIDAK RELEVEN.HIDUP KAMI TERSEKSA DENGAN BEBANAN PINJAMAN PELAJARAN DAN KOS SARA HIDUP YG KIAN MENINGKAT, PADAHAL KAMI MERUPAKAN ASET UTAMA NEGARA BAGI MELAHIRKAN TENAGA PEKERJA MAHIR NEGARA DAN PENDIDIK ANAK BANGSA.MINTA KSM SEMAK TANGGA GAJI KAMI.

Anonymous said...

saya dah tahu sistem pemberian gaji di malaysia nih..kerajaan tak boleh campurtangan dalam penetapan gaji oleh pihak swasta...sebab pihak swasta tersebut telah memberi ganjaran dalam bentuk ufti kepada kerajaan..cth pada masa kempen mengundi..masa nih la syarikat swasta nih memainkan peranan memberi bantuan K*W*N*A*..kepada calon-calon kerajaan untuk menang...oleh yang demikian apalah gunanya untuk membayar pinjaman pelajaran..yg diberikan oleh kerajaan sedangkan wang tersebut datangnya daripada rakyat juga..

Anonymous said...

kalaupun pelajar tidak membayar pinjaman mereka..tidak bermakna kerajaan langsung tidak dapat bayaran pinjaman pelajaran daripada pelajarnya..kerana secara tidak langsung syarikat swasta tersebut telahpun membayar pinjaman bagi pihak bekas pelajar yg bekerja di syarikat mereka melalui ufti..yg diberikan semasa calon-calon kerajaan berkempen untuk pilihan raya...oleh yang demikian tak salah sekiranya pelajar yg meminjam PTPTN dan PTPK yg bekerja dengan gaji yg randah tak membayar langsung pinjaman tersebut...ada sesiapa yang setuju dengan idea ini?..

nur said...

bekerja d sektor swasta,tp mengadu gaji kurang d sektor kerajaan...mcm mana2?hehe

Anonymous said...

Terima kasih la sebab rega minyak,gas & gula naik lagi,sekurang-kurangnya dapatla saya belanjakan sedikit duit saya yang tengah banyak nih...sebab gaji kerja ngan swasta nih sangat tinggi owh...rugi sesiapa yg kerja ngan kerajaan...sebab gaji kecik..hehehe..

Anonymous said...

Saya cadangkan supaya kerajaan teruskan aja usaha untuk menaikkan..rega barang2 keperluan seharian...sementara semua pekerja kerajaan pula dinaikkan gaji untuk menampung kos sara hidup yang semakin tinggi pada masa kini....dan biarkan aja pekerja swasta bekerja dgn gaji yang kecik,sebab kami nih mana pandai makan dan minum..hanya tahu kerja saja..tolong lah ya...tolonglah teruskan usaha menaikkan harga barang2 tersebut..saya merayu nih..sebab nanti membebankan saya pulak..

Nitric Oxide Supplements said...

Penetapan gaji pekerja banyak bergantung kepada keuntungan yang dijana oleh syarikat. Mungkin lebih berpatutan sekiranya pekerja diberi nisbah daripada keuntungan syarikat seperti diamalkan oleh syarikat-syarikat Jepun. Pekarja lebih bersemangat untuk bekerja untuk syarikat. Mana-mana pekerja yang sekadar "penumpang" tu perlu disingkirkan.
Xtreme NO

Anonymous said...

saya tak takut la ngan kenaikan harga gula,minyak dan gas nih..sebab saya takde keta tak minum manis dan tak masak guna dapur gas...lagipun saya hanya makan megi jer setiap hari..so susah la saya nak rasa kenaikan tu...cuma saya risau duit saya nih semakin hari semakin banyak..sebab kesan saya berjimat cermat setiap bulan...saya minta kerajaan tolonglah naikkan harga barangan keperluan yang lain..supaya dapat juga saya merasanya..cthnya spt menaikkan harga mee segera di pasaran...ok kan cam tu??

Anonymous said...

Bila tiba masa Akta kerja 1955 dipinda atau digubalkan bersama dengan gaji minimun dilaksanakan oleh Kementerian Sumber Manusia akan dibentang pada sesi parlimen akan datang.

ini kerana Akta Kerja 1955 tidak sesuai lagi pada abad ke 21.

Bila ada kecemasan pekerja swasta hendak pinjam wang daripada Majikan ( golongan Kaya) swasta ( terus potong elaun gaji sehari pekerja swasta). Apabila Majikan muka tembok enggan memberikan pinjam wang kepada pekerja swasta (golongan pendapatan rendah).menyebabkan pekerja swasta tidak berani memijam wang daripada Majikan bersikap kedekut dan tidak bertolak-ansur

Anonymous said...

saya harap pihak kerajaan Malaysia harus campurtangan dan secepat mungkin bagi menyelesaikan gaji sebulan pekerja swasta golongan pendapatan rendah yang tidak mencukupi kehidupan harian di semua bidang sektor swasta.

Anonymous said...

saya pekerja swasta,tpi saya pikir tak payah lar laksanakan gaji minimum.pekerja swasta tak memberi apa2 sumbangan pun terhadap ekonomi negara..tindas jer pekerja swasta macam saya ni.kerajaan tak sayangkan pekerja swasta,sayang bila time pilihanraya je..patut lar kat malaysia ramai penjenayah.sebab gaji ciput....kos sara hidup macam negara barat,tpi gaji tak macam,ntahlah,sedih nak sebut.tak payah lar merayu2 lagi,kerajaan tak nak amik tau pun..'rakyat didahulukan'cume manifesto kerajaan time pilihanrara jer.

Ketua Penerangan UMNO Pulai said...

YB Menteri,

YB nak tunggu apa lagi, segala aduan, keluhan, rungutan dan pandanagan sudah bersepah dalam blog YB. Jangan sampai blog jagi 'goblok'...

Dari dulu lagi KSM dilihat terlalu lembab dan penakut untuk membuat perubahan polisi membela nasib pekerja. KSM cuma buat apa yang telah sedia ada..depan mata. Perubahan 'elek'...

"Kalau takut dilambung ombak jangan berumah ditepi pantai". "Kalau takut nak bertindak lebh baik lepas jawatan".

KETUA PENERANGAN
UMNO Bahagian Pulai, JOHOR

Anonymous said...

Keje macam tak ingat nak balik umah....taip ari overtime kul 8 malam...ot kene sekat kekadang...keje mau siap cepat...buat keje cam robot...keje penuh meja tak cukup tempat...balik umah agak jauh...minyak RM250, tol RM200 , kete RM500, makan RM 200,simpanan RM0.00,bayaran PTPK RM0.00 , bagi kat adik belajar RMXXX ,elaun tada , gaji RM1200.00, cukup bulan letih yg tinggal ,ari Sabtu atau Ahad..kekadang lupa jil balik umah....?? - Swasta the best?? kejaan cammana??

Anonymous said...

dak iljtm gak keje cam tu..KSM wat pe??DKM , Dip...SKM ...

Anonymous said...

tul tu..kekadang kene wat keje org lain gak..1org wat keje 5 org pun jadi ko...gaji x padan ??camana nk siap keje sendiri..company jimat kos...

Anonymous said...

isu gaji minimum ni boleh selesai cepat, tapi pemimpin hanya boleh cakap "prihatin dan kaji". Laksanakan cepat, makin lama makin tinggi kos hidup untuk kadar rm900 sebulan. sepatutnya rm1500 adalah paling minimum, dan rm900 tu masih miskin. harga barang senang je dinaikkan tapi gaji payah sangat nak naik. patutnya gaji minimum diberi adalah bersesuaian dengan anggaran kenaikan harga barang dan kos hidup 10thn akan datang memandangkan cadangan kenaikan gaji atau penetapan gaji minimum tersangat susah untuk kerajaan laksanakan.

Anonymous said...

saya dah tak kisah dah pasal penetapan gaji minimum nih...yang penting saya taknak bayar pinjaman PTPK saya selagi gaji saya tak setimpal dengan kelulusan yang saya ada...apa nak buat...umur dah lanjut....nak cari keje lain tak da can dah..jadi saya keje jer la kat syarikat nih walaupun terpaksa kerja multiskil dgn gaji yg ciput tanpa OT dan elaun..terima kasih la kat ILJTM sebab bagi saya peluang utk study sampai tahap DIPLOMA..yg tak kena iktiraf oleh JPA dan MQA...best owh...bila dah abih study nanti...gerenti susah cari kerja punya..kalau ada pun mesti yg gaji ciput..

Anonymous said...

agak agaknya menteri baca ke tak semua komen ini???

Anonymous said...

Tak tahu la menteri baca atau tidak komen-komen di blog ni.. Macam buang masa saja bagi komen kat sini.. kalau betul kementerian serius nak bantu pekerja swasta sepatutnya tahun lalu dah laksanakan gaji minimum ni.. Ni tengok dah berapa lama masih lagi belum dilaksanakan.. Nak kaji pun begitu lama.. Sementara gaji minimum ni dikaji, pekerja swasta dah teruk menderita.. Harga barang pun dah byk naik.. Kalau tetapkan gaji Rm1200 pun mmg dah tak sesuai lagi.. Sepatutnya gaji minimum ditetapkan Rm1500..

Nasi Kicap said...

Rasanya pegawai kementerian sumber manusia tidur kot..maklum la kan gaji dorang besar-besar belaka....apa nak kisah rintihan rakyat yg kerja ngan pihak swasta....kan menyusahkan dorang nih saja kalau layan...so apa kata semua pekerja swasta di malaysia nih..kita cuba-cuba buat protes secara aman...cam kita pakat-pakat tak nak turun kerja pada hari yang sama di semua negeri?..dgn cara nih baru la kerajaan akan tahu betapa seriusnya masalah tersebut...macam kat mesir baru-baru nih...tapi tu kes lain laa....apa kata semua pekerja swasta?...anda setuju dengan cadangan nih?...

Anonymous said...

Saya teringin nak belajar di kolej atau apa-apa tempat latihan yang offer belajar pengalaman sahaja...sebab sekarang nih tak guna belajar dari mana-mana kolej...bile kerja nanti gaji gerenti kecik jugak sebab takda pengalaman..tak kisah la apa kelulusan...kalau pengalaman mcm bukit blh dapat gaji belasan ribu sebulan owh....lebih teruk kalau ada pinjam PTPK atau PTPTN...mcm mana nak bayar ya kalau gaji cukup-cukup untuk sara diri jer....kerajaan sedar ke perkara nih?..

Anonymous said...

Saya teringin nak tahu macam mana kerajaan memantau perlaksanaan gaji minimum ini nanti. Adakah kerajaan akan menghantar wakil ke setiap syarikat swasta untuk memastikan setiap syarikat swasta mematuhi undang-undang tersebut atau hanya membuat undang-undang dan membiarkannya begitu sahaja. Ini kerana selepas undang-undang dikuatkuasa nanti pasti ada syarikat yang masih berdegil tidak mahu mematuhinya dan menyebabkan penderitaan pekerja swasta berterusan. Dan satu lagi, bagaimana dengan pekerja yang berkelulusan? adakah gaji dibayar mengikut kelulusan mereka?

Alin NS said...

Ruangan apa ni! Bincang pasal gaji ya? Ada feedback ke? Entah-entah semua komen dilihat sebagai lawak macam Maharaja Lawak. Saja untuk suka-suka. Cukuplah tu. Kita disuruh mencontohi cara kerja negara maju sahaja dan bukan gaji. Janganlah mencurah air di daun keladi melainkan tebang saja pokok keladi tu..... Perasan ke tidak kamu semua sekarang dah masuk bulan lima. Jangan buang masa bagi apa-apa komen lagi.

Rohaizad said...

Kerajaan telah cuba sedaya-upaya untuk membantu rakyat dalam hal gaji terutamanya dalam gaji minimum. Walaubagaimanapun, penyelesaian yang terbaik wajar diambil kerajaan dengan mengkaji secara menyeluruh, bukan sekadar "hangat-hangat tahi ayam" dengan mengutamakan segelintir pihak agar tidak dipertikai oleh rakyat Malaysia.

Anonymous said...

kalau kerajaan nak tahu gaji yang paling rendah dan tak ikut kadar yang sepatutnya..datamg sahaja la ke Sabah..anda akan terkejut beruk..sebab di sini gaji dia rata-rata RM350 dan keatas kalau kerja di pasaraya,kedai runcit dll..loji air pulak hanya bagi gaji RM750 untuk pekerja yg ada diploma (di sebelah timur sabah).saya harap kerajaan boleh la tolong periksa kalau2 saya nih berbohong ya..

jawatan kosong said...

terbaik .. :)

Anonymous said...

suami saya bekerja dengan pihak swasta...sudah hampir 6 tahun tetapi gaji tetap rendah...setiap tahun naik dalam rm30-rm40 sahaja...itupun hanya gaji pokok sahaja...elaun tak ada,elaun tambahan untuk kerja lebih masa pun tak ada.dengan kos sara hidup yang meningkat pada masa kini,harga rumah yang makin meningkat,kami sekeluarga hanya mampu menyewa sahaja...saya berharap pihak tertentu boleh membantu semua rakyat yg bekerja di sektor swasta.naikkan gaji minimum dan beri tambahan elaun.tentukan kenaikan gaji setiap tahun.terima kasih

Belajar Seo Blogspot said...

Assalamualaikum.. Saya agak tertarik dengan perbahan positif Malaysia. Namun sedikit memilukan masyarakat apa bila kos sarah hidup yang mendadak naik. Antara contoh paling jelas adalah minyak petrol yang menjadi rutin majoriti rakyat secara Harian.. Ini sangat memberi impak pada kehidupan dan belajawan sesebuah keluarga harian dan tahunan.. Anyway beruntung bg penjawat awam sebab ada badan2 yang ambil kisah akan kebajikan pendapatan mereka selaras dengan kos sarah hidup. Cuma swasta ni lah, tiada ke badan kebajikan kerajaan yang akan memantau gaji2 mereka?

Terima kasih

szu said...

Saya amat bersetuju gaji minimum dilaksnakan bagi semua pekerja swasta dan kerajaan sebab ini akan dapat membantu pembangunan ekonomi negara jika ramai ada cukup duit beli barangan malaysia.

maharaja lawak mega said...

kalau tak ade gaji minimum akan ade kesenjangan social

Anonymous said...

kami pekerja buruh am dari estet pekebun kecil sdn bhd ( ESPEK) mohon pak menteri pertimbangkan aduan kami berkenaan kenaikan gaji kami yang tidak naik-naik selaras dengan estet-estet lain... gaji pokok kami sebulan hanya RM600.00 manakala estet-estet lain telah mengalami kenaikan antara RM800-RM1000..TOLONG BANTU KAMI

Teknik SEO said...

Anyway saya menunggu update dari pihak kerajaan tetang apa yang di usulkan di atas :)

Anonymous said...

Gaji minimum mengikut zon? Semenanjung (RM900), tetapi Sabah (RM770), Sarawak (RM780) sahaja? Apa ni? Kenapa tak selaraskan gaji yang sama seluruh negara? Kenapa mesti ada perbezaan tersebut? Ingat kos sara hidup di sabah/sarawak rendah kah? Bukannya rendah malah lebih tinggi dari Semenanjung. Keputusan yang amat mengecewakan. Setelah kajian yang begitu lama dibuat. Ini kah keputusan yang diperolehi?. Tidak memberi maanfaat langsung. Langsung tidak ada perubahan. Majlis Perundingan Gaji Negara mmg tidak ada guna.. Sia-sia sahaja tunggu.. Haiz..

Anonymous said...

bukan tu saja.. ada gaji di sarawak terutama pekerja hotel di bayar serendah rm400 ke bawah..hidup mkn apa?? tak percaya.. semak lah..selaraskan lah gaji sama bagi semua zon.

Anonymous said...

skrg da 2012.. tak tau nk ckap apa dah.. gaji xde pelarasan utk tenaga mahir swasta,teknisyen kerajaan(politeknik) skrg gaji 1400 basic elaun cola +++2000,swasta (iljtm,ikm,ikbn +++)900 ---- 900 gak..
Tolonglah paham Kerajaan...!!!

xpela,golongan muda yg terseksa dpat gaji kecil akibat kapitalis dah bantu tawan 4 negeri..
tggu jela pru13 ni.

Topijerami90 said...

patut naikkan gaji 2...
Cakap untung banyak kan..
nk simpan untuk sape?
cucu2?
xpayah....meh aku dato nya tolong simpan untuk cucu aku

Anonymous said...

Saya pekerja swasta ,memegang pelbagai jenis jawatan dan kerja dalam bidang perkapalan ,kalau tengok jawatan,kalau di sektor kerajaan saya rasa dah senang dah sebab diberi pelbagai kemudahan elaun,gaji minima ataupun sekurang-kurangnye akses kepada kemudahan sektor perbankan,dalam masa yang sama bukan setakat itu sahaja saya juga bertindak sebagai dispatch,akauntan dan pelbagai lagi tugas di pejabat,saya ada kelulusan bertaraf antarabangsa yang saya ikuti di luar negara,diiktiraf oleh organisasi maritim antarabangsa,sijil berkenaan juga telah digunakan oleh syarikat saya untuk mendapat hakmilik ke atas beberapa buah kapal kami, dan saya telah mengoperasikan pelbagai jenis kapal minyak yang telah memberi hasil yang banyak kepada negara, tapi gaji saya masih RM1500,Tanpa apa-apa elaun atau duit tambahan kerja lebih masa,padahal waktu kerja saya 24 jam dan pelbagai lokasi,tambah tertekan kerana sya perlu menggunakan kereta untuk jenis kerja ini,kalau nak harapkan pengangkutan awam,jangan sekadar lihat,sila rasa sendirilah macamana,ditambah lagi dengan kenaikan harga barangan keperluan yang dilakukan secara halus.Itu belum masuk wang untuk bayar tol ke Singapore,bila kerja di sana bermaksud ada dua jenis tol iaitu sebelah Malaysia dan Singapore.Jadi belanja pengangkutan pergi balik sahaja sudah mencecah RM100,saya cume mkn nasi lemak sebungkus RM2.50 dan air mineral,Paham2 je lah nasi lemak RM2.50 macamana.Gaji minima mengikut sektor adalah sangat perlu,Adakah kerajaan yang sedia ada sekarang samada tidak tahu atau sengaja buat-buat tak tahu atau memang nak terus membiarkan kami RAKYAT yang bekerja di sektor swasta terus dibelenggu ketidakadilan seperti kini?Jadi apa fungsi anda yang sedia ada di atas selama ini? NOTHING?

Anonymous said...

AZAM TAHUN BARU,
PETROL MEMANG NAIK JE,TOL PUN SAMA,RUMAH MAHAL JE,BARANG MAHAL JE,TAYAR MOTO MAHAL,TAYAR KETA LAGI MAHAL,ROAD TAX PE JADAH PUN MAHAL,ITU MAHAL INI MAHAL,BAJU MAHAL,SUSU MAHAL,ROTI KOSONG PON MAHAL TAPI ROTINYE KECIK JE,MAKAN MACAM XMAKAN,SEMUA MAHAL,KEJE TIP TOP ,TAPI GAJI PALING MURAH,MAGIK X? HE2 , NAK NGADU KAT GOMEN, KOMPOM DEY OL MEMANG TAK RETI BUAT KEJE. TAU SEDAP2 JE DIBIAYAI OLEH RAKYAT,HIHI. YA ALLAH ,HAMBAMU INI POHON KEPADAMU SEMOGA BERUBAHLAH KERAJAAN MALAYSIA MENJADI KERAJAAN YANG PRIHATIN ,BERSIKAP ADIL,BERJIWA RAKYAT DAN DIIKUTI OLEH KALANGAN ORANG BERIMAN,BUKAN SEPERTI PEMERINTAH YANG ZALIM.AMIN.
BOLEH X SAYA NAK DAPATKAN SERVIS TERBAIK DARI KERAJAAN MALAYSIA? SEBAB SAYA PEKERJA SWASTA JE.TIME KASIH,ASSALAMUALAIKUM.

Crafts Supplies said...

This is really educational and very informative in this subject.

Crafts Supplies Online Store

Anonymous said...

pengawal kerja bukan susah sangat,tapi tak dinafikan risiko memang tinggi. dalam masa yang sama,risiko yang ditanggung syarikat kawalan keselamatan lebih2 lagi tinggi.
sepanjang pengalaman saya,pengawal banyak komplen tentang kebajikan tetapi amanah syarikat macam mana? masalah seperti tidur, keluar dari post dan cuti tanpa kebenaran, tak pakai uniform, tak meronda dan macam2 lagi karenah pengawal. tidaklah saya nak memburuk2kan pengawal,tetapi jangan hanya menyalahkan syarikat pabila tuan2 pengawal sekalian di-downgrade-kan oleh sikap tuan2 sendiri terhadap tugas yang diamanahkan. sekian.

Anonymous said...

sy brkje kat syrkat kompeni.....besa ar keje mcm sy ni buruh ksaq berkje campur gan pndtng asing guna pasport....msalah dia sal gji nk deman sal gji bos plk lbh suka ambk pndtng asing coz or maybe bley d perbodoh bdohkn agk nyer....tpi maybe mmng depa sume tu bdoh....(sakit ati).....apa tak nyer d bgi gji rdah ok aje...yg kita ni owg wrgangra ssah udh nk deman...cos bos mner yg xnk ambk prkeje yg snggup bergji rndah.....skrng dlm tmpoh brtenang yg kerajan bg slma 6bln....kalo xnk bg naik gak nk wat aduan p jbtan buruh tu pown kalo depa layan permasalahan kita owg ni.........

Anonymous said...

kt sini sume complain, usaha xnk...aku pernah keje terok gk. masuk keje kul 9 pagi balik kul 3 pagi. selama lebih 45hari berturut termasuk sabtu n ahad. gaji aku mase tu rm1000 sahaja. majikan bayar ot rm300 je selama tu. aku rs keje korang xseteruk aku kan..pastu aku benti g smbung belajar (aku smbung belajar sbb kerja teruk ngaji skit) skang gaji aku dh ok. skng gaji aku dh berkali ganda lebih tinggi dr dulu. xyah banyk complain..usaha la. kalau tau tempat tu xleh blah, carik keje lain. ni tau nk lepak pastu complain gaji skit la..kerajaan xtanggung jawab la. g la meniaga ke ape ke. skim niaga tuk bumiputra bnyk, kebanyakannya suma xnk amik tau...sume malas, tau nk complain je..
-just saying-

Anonymous said...

ayah saye keje pemandu bas kilang...gaji RM450 je wlupun ade gaji minimum RM900....

Sai said...

Give a break! take it easy!!

Anonymous said...

Assalamualaikum. Kenapa tiada maklum balas daripada pihak kerajaan mengenai permasalahan ini? Hanya diamkan diri. Bila waktu pilihan raya ke13 lepas, macam-macam yang dijanjikan. Betullah kata orang, janji kerajaan 'HARAM' Malaysia adalah janji yang dicapati. Saya merupakan pemegang Ijazah tapi bekerja sebagai kerani sahaja dengan gaji RM700 dan saya juga perlu bayar PTPTN. Lebih-lebih lagi sekarang minyak petrol telah diKURANGkan subsidi sebanyak RM0.20. Semua ini akan mendatangkan masalah kepada rakyat yang miskin lagi tersepit. Sekian.

perlengkapan bayi murah said...

sungguh berkah , gaji bisa mengikuti standard international , terimakasih

streaming film subtitle indonesia said...

semua harga kebutuhan naik , rumah , makan , sekolah , tol , pajakpun naik maka gaji juga seharusnya naik

Jacky Liem said...

naiknya upah buruh itu sebenarnya untuk kemajuan perusahaan juga

Shaklee said...

Maaf ye pada yang tak setuju dengan komen saya


saya personally berpendapat

bukan masalah kerajaan taknak buat gaji minimum

tapi sektor korporat/swasta yang taknak ikut

Shaklee said...

Selama kerajaan dah buat gaji minimum ni

berapa kerat je private sector yang ikut

Pelatihan SDM said...

Kami merupakan jaringan pemasaran dan informasi pelatihan sdm atau pelatihan karyawan yang telah memiliki legalitas hukum dan telah bekerjasama dengan banyak perusahaan konsultan SDM, lembaga pelatihan SDM dan pelatihan karyawan dan training organizer dalam memberikan informasi pelatihan SDM dan pelatihan karyawan untuk keperluan pengembangan individu maupun perusahaan.Selain itu, kami juga menyediakan training atau pelatihan manajemen dan bisnis. Melalui kegiatan manajemen dan bisnis yang benar, maka seorang pemimpin akan mampu mengelola sebuah perusahaan dengan benar dan terarah. Kemampuan manajemen dan bisnis yang baik akan membuat sebuah organisasi mampu bergerak secara dinamis dan tidak stagnan, sebaliknya apabila kemampuan manajemen dan bisnis-nya kacau maka akan kacau lah gerak dari sebuah organisasi bisnis tersebut.

pelatihan hrd,
pelatihan pengembangan diri,
pendidikan dan pelatihan,
pelatihan akuntansi,
pelatihan sales marketing,
pelatihan kehumasan,
pelatihan sdm,
pelatihan manajemen bisnis,
pelatihan administrasi,
training motivasi,
pelatihan sekretaris,
pelatihan karyawan,

jaring pengaman bangunan said...

The article posted was very informative and useful
thanks for sharing.
jaring futsal , jaring futsal murah , jual jaring futsal , toko jaring futsal , agen jaring futsal , jaring golf , jual jaring golf , jaring golf murah ,
jaring polynet , tangga darurat , jaring truk , jaring cargo , jaring outbound , jual rumput futsal murah , jual rumput sintetis murah ,
tali tambang , cargo net , jaring tanaman , jaring kassa , jaring proyek , jaring bangunan , jaring gedung , jaring pengaman proyek ,
jaring pengaman bangunan , jaring pengaman gedung , jaring peneduh , jaring waring , kasa hijau , tangga darurat , jaring gawang futsal , jual jaring gawang futsal murah , jaring peneduh , jaring truk , tali tambang nylon

Kongsikan Bersama